martes, 24 de abril de 2012

Mapa conceptual


Com a cloenda final de la PAC1 i a posteriori dels recursos didàctics que he pogut consultar a l’hora de realitzar aquesta pac, com són: en primer lloc de l’article de Domènech i Tirado, després del material en paper “Educació i tecnologia: fonaments teòrics” i finalment les aportacions del debat CTS, he tingut un canvi conceptual que podeu veure reflectit en aquest segon mapa conceptual. 

Diferències entre ambdós mapes? 

Si parlem del primer mapa conceptual, es pot veure pocs conceptes, en concret 4 (societat, educació, TIC, ciència), simplicitat en els continguts i en les relacions entre ells, molt poc concret, costa definir idea general a cop d’ull, manca de jerarquització, manca de colors per distingir, Líneas poc definides i poc treballades. Realment, comparant un mapa amb l’altre veiem que poca cosa tenen en comú, exceptuant els conceptes claus, ja que en el segon mapa conceptual també apareixen (entre d’altres que també ho són d’important. 

La meva visió ha canviat envers la societat, en el primera mapa la jerarquització ve donada en primer lloc per la societat, mentre que en el segon trobem com a conceptes claus i en la mateixa línea ciència, tecnologia, societat.

Aquest primer, es comença a treballar partint dels coneixements previs i en l’avaluació inicial.  A posteriori, el mapa conceptual va creixent i, dona pas al segon mapa conceptual, gràcies en primer lloc a l’article de Domenech i Tirado comencen a aparèixer diversos canvis, com per exemple introducció de nous  conceptes claus i punts relacionals que jerarquitzen i expliquen amb més detall la idea general del mapa. 

Un dels canvis més importants és la introducció de l’ésser humà com a principal concepte en el mapa, i és que sense l’ésser humà no hi ha canvi, no hi ha acció,en definitiva no hi ha res. Gràcies a la individualitat es pot contemplar la col•lectivitat, és a dir la societat. L’ésser humà, fa i desfà segons la ciència que és la que produeix, la tecnologia  ho aplica i repercuteix en la societat. A quest lligam (triangle) dóna la estructura principal al mapa i dóna peu a la introducció de tots els conceptes posterioris. 

La societat envers tots aquests moviments, està en canvi constant, l’individu s’adapta confiant sobretot en la ciència, tecnologia, la qual cosa genera educació i en aquest àmbit educatiu s’incorporen objectius i nous conceptes que parteixen d’unes necessitats socials. 

2 comentarios:

  1. Bones Alba,

    M'ha agradat molt la teva experiència, una cosa molt sencilla s'ha convertit en una eina molt útil, la qual cohesiona l'escola i les famílies.
    Felicitats.
    Montse

    ResponderEliminar