CAS: EL BLOG com a eina de
comunicació en un projecte interdisciplinar.
|
|
Síntesi destacant
l’aprenentatge que es pretén
|
|
Ens situem a una escola
pública, concretament a una escola rural, per la qual cosa el nombre
d’alumnes és inferior a les aules i es caracteritza per la interacció
d’alumnes de diverses edats a les aules. Es treballa per projectes i en el
tercer trimestre del curs, treballem de manera interdisciplinar els cavalls
utilitzant l’eina blogger amb la finalitat d’estimular als alumnes,
activant-los, interaccionant en el dia a dia amb el contingut i els companys.
|
|
Context General
|
|
Experiència en ensenyament
|
Entre 3 i 4 anys
|
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Nivell mitjà. (ús a casa i a l’aula)
|
Tipus d’escola
|
Centre d’educació primària.
|
Localització del centre
|
Montseny.
|
Connexió
|
Internet. Alta velocitat
|
Localització dels recursos tecnològics
|
Aula polivalent (d’informàtica amb projector i
ordinadors).
|
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
|
Classe mitja
|
Context de la història o cas
|
|
Nivell dels alumnes
|
Aula amb dotze alumnes de 1r, 2n i 3r curs de primària.
|
Àrea / unitat
|
Projecte interdisciplinar: ELS CAVALLS.
|
Fites en la història
|
|
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
Manipulació i seguretat davant
l’informàtica i l’ús de les TIC com a eina en la rutina diària. Ús del
blogger com a eina de transmissió de coneixements i socialització entre els
companys de l’aula i de l’escola en general. Assimilació de conceptes
mitjançant les TIC. Eina de difussió i interrelació entre famílies-
professorat i companys.
El material el compartim entre els 12 alumnes,
amb la presència de la mestra. El
nombre de sessions l’adaptem al ritme dels alumnes i de les necessitats que
van sorgint a cada moment.
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Interès
vers les TIC, l’eina emprada :Blogger.
Atenció,
grau d’implicació i motivació.
Participació
davant d’aquesta tipologia d’activitat.
Ús
adequat o aproximat del material i per tant, fer un bon ús.
Cal
tenir en compte el grau d’exigència de cada alumne, ja que no podem obtenir
els mateixos resultats pels nens de 1r com pels de 3r curs.
|
Tipus d’activitat
|
Activitat interdisciplinar dintre d’un
projecte interdisciplinar, orientada a l’ús de noves tecnologies aplicades a
l’educació, en la qual es valora el grau d’implicació de cada alumne i la
relació família – escola- alumnes.
|
Activitats de la
història o cas
|
|
Tecnologies utilitzades
|
Ordinador, projector.
|
Raó per la qual la fa servir
|
Motivar als alumnes per assolir continguts
en el dia a dia a l’aula i facilitar el grau de socialització dintre de les
aules.
|
Naturalesa de las activitats (tasques
cognitives a realitzar)
|
Assolir nous reptes, autonomia i un bon ús
de les TIC a l’escola.
|
Dificultats trobades
|
La coexistència de diferents nivells de
maneig envers les TIC, adapatar ritmes en una mateixa activitat, no coneixien
els “blogs” ni el “blogger”.
|
Ajuda / col·laboració emprada
|
Aquesta activitat es realitza amb mestre/tutora.
|
Rol del professor
|
Guia i suport.
|
Rol de l’estudiant
|
Ser protagonista en el procés
d’ensenyament-aprenentatge i participe de l’evolució del projecte gràcies al
grau d’implicació d’ell mateix.
|
Resultats
|
|
Observacions
|
Adaptació dels canvis, del progrés que
podem partir envers les TIC. Emprar tècniques alternatives que permeten
aprendre d’una manera més innovadora i dinàmica.
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Observació a l’aula i dels resultats que
van penjant.
|
Lliçó apresa pel professor.
|
Les activitats mitjançant les TIC permeten
assolir els objectius plantejats i evolucionar cap al canvi, resoldre
conflictes que constantment la societat ens presenta.
|
HISTÒRIA COMPLETA
|
Entrevistador: M’agradaria demanar-te en la mesura del que puguis
que compartissis una història sobre l’ús de la tecnologia a la classe en alguna sessió o unitat que trobis que ha estat un èxit.
Professora: Bones, doncs bé. Com a mestre dels 12 nens i nenes de 1r,
2n i 3r. Estic molt contenta amb l’ús de les TIC a l’aula. Hem obtingut un
bon resultats davant d’aquest projecte interdisciplinar i hem assolit
objectius inicialment plantejats. Generalment els de tercer curs han assolit
satisfactoriament l’ús i maneig de l’eina blogger de seguida i això ha facilitat
que s’impliquessin en la tasca i ajudessin als més petits. Realment els resultats
han sigut bons. Les TIC no tan sols estan a l’aula, sinó també a casa.
Per tant, la pràctica d’aquesta activitat l’hem treballat des de casa i amb
l’ajuda de les famílies.
Entrevistador: Quants anys portes utilitzant el blogger com a recurs didàctic
dintre de projectes?
Professora: La veritat que no gaires, probablement tres o quatre.
El primer any va ser nou, ja que no era gaire usual i els alumnes desconeixien
per complet aquesta eina. Va costar una mica i jo tampoc dominava gaire el
tema. Actualment, tinc més seguretat i més domini en l’eina i això es nota i els
meus alumnes també ho noten.
Entrevistador: Per què has optat per l’eina Blogger?
Professora: Bona pregunta, doncs probablement he escollit l’eina blogger pel
context social, familiar i l’adaptació als canvis de la societat en aquesta escola.
És una escola petita, molt familiar on les famílies de seguida s’adapten a les
necessitats dels seus alumnes, S’impliquen moltíssim i els hi encanta participar
en el procés d’ensenyament-aprenentatge. L’eina Blogger permet interactuar
en totes les activitats i els petits passos que es van fent a l’escola. Permet
crear i publicar un bitàcora en línea.
Entrevistador: Com està estructurat l’horari d’aquestes sessions?
Professora: Està estructurat de manera que la formació es realitzi cada dijous.
Entrevistador: És necessari tenir un coneixement previ per utilitzar aquests
programes?
Professora: És necessari tenir coneixements previs en aquest programa en
concret, tot i això també és important tenir nocions d’informàtica o saber
utilitzar correctament l’ordinador i Internet. De totes maneres, crec que és
una eina que s’aprén molt ràpid.
Entrevistador: A l’hora de fer aquesta activitat potser té algun consell per a
algun altre mestre que podria voler fer una cosa semblant?
Professora: Primerament de tot, ser guia dels passos que van fent els
alumnes, ja que no es pot deixar totalment independència en l’elaboració
de les entrades en el Blogger perquè això ho veuen les famílies i és una
activitat força estructurada. Ara bé, “cada maestrillo tiene su librillo”, hi ha
mil plantilles, mil formats de dissenys i depenent del que es vulgui publicar o
treballar es farà d’una manera o una altra.
Entrevistador: I el teu nivell de domini de les tecnologies. Diries que és molt
alt...?
Professora: Mitjà- alt, però tinc molta seguretat en el que faig i això és molt
important.
Entrevistador: Ho fas servir sovint a casa i a classe?
Professora: Si, diàriament.
Entrevistador: I com va ser que vas començar a fer servir la tecnologia a la
classe?
Professora: Doncs perquè ens hem d’adaptar als canvis, al progrés que la
tecnologia ens permet aplicar a les aules. Els nens s’engresquen, s’ho passen
bé i això facilita el procés d’E-A.
Entrevistador: Aquesta és una escola fins a sisè, oi?
Professora: Sí
Entrevistador: Estem a una zona rural?
Professora: Si. Ensenyem des dels valors, necessitem comunicació i un bon clima i per això,
crec que la eina blogger permet facilitar aquest procés.
Entrevistador: Teniu connexió a Internet amb una connexió d’alta velocitat?
Professora: Sí. Com a norma general sí. El tenim per tota l’escola. A més,
tenim ordinadors a la sala polivalent i 5 neetbooks. Amb els pocs alumnes,
podem treballar per parelles en els neetbooks.
Entrevistador: Com definiries el nivell sòcio – econòmic dels estudiants del
centre?
Professora: Com a norma general són de classe mitja i acomodada.
Entrevistador: Està contenta amb els resultats? Hi ha hagut millores
destacables? Es pot parlar d’aprenentatge significatiu?
Professora: Els meus alumnes ho estan i per conseqüència jo també. Des de
que vam començar el blog, els alumnes s’han mostrat més motivats envers el
projecte i l’actitud ha millorat. Ha ajudat a familiaritzar-nos més amb les TIC.
Podem parlar d’aprenentatge significatiu ja que, els alumnes disposen
d’aquesta eina i la fan servir de manera significativa, assolint objectius, reptes i continguts de manera interdisciplinar i amb una actitud cooperativa
vers els seus companys, la qual cosa també és molt important.
|
Davant d'aquesta pràctica parlem
d’aprenentatge significatiu quan li atribuïm un significat al procés
d’ensenyament- aprenentatge. En aquest cas, crec que parlem d’aprenentatge
significatiu i constructiu, ja que mica en mica els subjectes van assolint
objectius i continguts de manera sumativa, constructiva i significativa.
Els nens són
participants de la construcció del seu propi coneixement, de garantir la seva
motivació així com de relacionar constantment allò que aprenen amb allò que
viuen.
Es parteix usant les noves tecnologies com a base, i com a eina d’allò innovador que la societat reclama.
És quelcom dinàmic i lúdic, per la qual cosa motiva a l’alumne.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario