DISSENY DE L'ACTIVITAT
En aquesta
miniactivitat PAC2.3: Projecte final, he dissenyat una activitat d’aprenentatge
significatiu en la qual intervenen les TIC i un docent amb la finalitat
d’aprendre a mode d’investigació acció.
El títol d’aquesta
activitat és: “Identifiquem, treballem
les nostres emocions”. Partim d’uncontext i una realitat d’aula on
contínuament sorgeixen conflictes i rivalitats entre els membres,
per això es treballa des de la
individualitat de cadascú dels alumnes i prioritzant les emocions com a objecte
d’estudi.
Com a metodologia utilitzem un tipus de
metodologia experimental i d’observació, ja que els alumnes i receptors de
l’aprenentatge partiran d’uns continguts que a priori se’ls hi facilitarà, per
després posar-ho en pràctica. És important doncs treballar a partir de la
diversitat com a font d’enriquiment personal i col·lectiu.
Títol de l’activitat
|
“Identifiquem, treballem les nostres
emocions”
|
Descripció dels agents
personals i de la tecnologia mediadora
|
Aprenents: nens i nenes de
cinquè de primària d’una escola Rural.
Mediadors: tutora de l’aula.
Tecnologia
mediadora: Ordinador, càmera digital de fotos, programa moviemaker,
projector.
|
Descripció, argument i
tipus
|
Identificació i reconeixement d’emocions o
estats d’ànims interconectant-ho amb les noves tecnologies. Tenir en compte
la individualitat de cadascú dels alumnes i prioritzar les emocions com a
objecte d’estudi.
Com a metodologia utilitzem un tipus de
metodologia experimental i d’observació, ja que els alumnes i receptors de
l’aprenentatge partiran d’uns continguts que a priori se’ls hi facilitarà,
per després posar-ho en pràctica. És precís tenir un coneixement de les
emocions que podem tenir, així com també la realitat de cada individu. És
important doncs treballar a partir de la diversitat com a font d’enriquiment
personal i col·lectiu.
|
Plantejament del
Problema
|
Partim d’una realitat d’aula on
contínuament sorgeixin conflictes i rivalitats entre els membres. La tutora i
especialistes són conscients d’aquesta problemàtica en la dinàmica del grup.
Això dificulta l’aprenentatge de les altres matèries.
El professorat de l’escola, juntament amb
la psicopedagoga pensen que necessiten establir uns vincles com a grup, així
com posar de manifest la part emocional com a eix transversal en el grup
classe,per tant s’esdevé un nou repte: IDENTIFIQUEM, TREBALLEM LES
EMOCIONS!!!
A partir d’aquí, diferenciem dos parts de
la proposta i disseny d’activitat :
- En primer lloc identifiquem les emocions.
- En segon lloc, treballem aquestes
emocions.
|
Context de l’activitat
|
La realització
de l’activitat de identifiquem les emocions es realitzarà a la sala
d’ordinadors amb el projector i la de treballem les emocions, la podríem
subdividir en dos parts. Primerament la treballaran els alumnes de manera
lliure i en els espais que ells necessitin i finalment tornarem a l’aula
d’ordinadors on es projectarà el vídeo final en el projector.
|
Característiques dels
aprenents
|
Partim
d’una realitat d’escola Rural.
Són 5
alumnes de quart de primària dintre d’un context d’aula de 12 alumnes (5
alumnes de 5è i 6 de sisè).
En aquest
treball és imprescindible tenir en compte el context real de cada alumne. És
important doncs que cadascun d’ells en sigui conscient dels límits i
obstacles dels altres per tenir en compte les emocions i canalitzar-les.
Partim
d’aquesta realitat:
- La Paula, és una nena carinyosa i amb un bon nivell
acadèmic. D’ençà uns 3 mesos enrrere està visquent la separació dels seus
pares.
- En Roger, és un nen dislèxic. Presenta dificultats
d’aprenentatge i un alt grau d’inseguretat en si mateix.
- La Claudia, és una nena molt seria, està pautada per
uns forts límits familiars.
- En Pol, a principi de curs va presenciar la mort del
pare, això a nivell acadèmic i emocional es veu reflectit. Es mostra més
rebel i amb poca predisposició a interactuar amb els companys.
- La Janah, és una nena nouvingudda, no té assolida la
llengua i es mostra molt reservada. Té problemes d’adaptació amb els altres
companys.
És un grup
força heterogeni, amb dificultats cognitives i emocionals. S’ha de treballar.
|
Competències
(específiques i generals)
|
Competències a assolir:
Ø
Aprendre a aprendre.
Ø
Tractament de la informació i competència
social.
Objectius específics:
Ø
Poder tenir en compte la individualitat de
cadascun dels subjectes.
Ø
Establir vincles entre ells.
Ø
Treballar el context dels alumnes de manera
grupal.
Objectius generals:
Ø
Adquirir principis de col·laboració i pertinença a un grup.
Ø
Treballar la diversitat com a font
d’enriquiment personal i col.lectiu.
Ø
Adquirir un millor coneixement de les pròpies
emocions.
Ø
Identificar les emocions dels altres.
Ø
Desenvolupar l’habilitat de controlar les
pròpies emocions.
Ø
Prevenir els efectes perjudicials de les
emocions negatives.
Ø
Desenvolupar l’habilitat de generar emocions
positives.
Ø
Desenvolupar una major competència emocional.
|
Continguts
|
Continguts conceptuals:
§
Què són les emocions?
§
.Tipus d’emocions (Dins les emocions primàries
es troben la ràbia, la por, la pena, l'alegria, el fàstic i la sorpresa.
Robert Plutchik hi afegeix l'acceptació i la curiositat. Algunes de les
emocions secundàries són l'ansietat, l'avorriment, el ressentiment, la
pietat, la confusió, la decepció, la vergonya, la gratitud, la culpabilitat,
la nostàlgia, l'esperança, l'interès, la gelosia, la malenconia i
l'admiració).
§
Funcionament del movieMaker.
Continguts procedimentals:
§
Aplicació dels continguts conceptuals en un
treball de Ntic, com és l’eina del MovieMaker.
§
Representació de situacions quotidianes a
l’aula on es veuen reflectides les emocions dels companys.
Continguts actitudinals:
§
Millora la relació entre els companys.
§
Millora la dinàmica del grup.
§
Estableix vincles i empatia entre els membres
del grup.
|
Previsió de la
seqüència d’activitats i orientacions
|
1. Es
realitza la primera activitat amb una temporalitat aproximadament de dos
sessions d’una hora cadascuna. Es donaran els continguts conceptuals.
Identifiquem les emocions: Què són les emocions, tipus d’emocions amb
exemples de fotografies cercades de la xarxa. Funcionament del movieMaker.
Sols usem dos sessions en aquesta primera etapa, perquè els alumnes de sisè
ja tenen altes nocions del funcionament del moviMaker.
2. Es realitzarà la segona activitat, (les sessions són
il.limitades).ja que es participa de forma més lliure i activa. En aquesta
etapa TREBALLEM LES EMOCIONS: es pretén que s’estableixin els vincles entre
companys, així com l’aflorament de diverses emocions que són reprimides.
Estones de conversa, observacions i sentiment d’empatia. Els alumnes són
participes del seu propi aprenentatge, on de la mateixa manera es senten
lliures, motivats i amb interès per el procés d’E-A. Se’ls hi presenta un
aprenentatge significatiu i de descoberta emocional, on ells són els
veritables protagonistes del seu aprenentatge.
3. En una
tercera etapa del treball de les emocions visualitzarem i donem molta
importància al treball final dels 5 subjectes. Visualitzarem el recull final
de MovieMaker, que els subjectes han realitzat partint de les emocions dels
seus companys i de les seves. És important que surtin imatges i text dels
seus companys. Han d’exterioritzar emocions. Cada treball és únic.
4. Una
vegada visualitzats tots els vídeos s’obrirà un espai de conversa íntim.
|
Fonamentació
psicopedagògica del disseny
|
Com a mode general, les TIC
poden ajudar a pal·liar problemàtiques dintre de la dinàmica d’un grup.
Intervenen en el procés i ajuden a millorar els conflictes que poden
coexistir a l’aula.
Això requereix una primera
etapa on s’aplicaran els continguts conceptuals de IDENTIFIQUEM LES EMOCIONS,
per a posteriori donar pas a una segona etapa TREBALLEM LES EMOCIONS envers
les TIC. S’ha de tenir en compte molts aspectes: la individualitat de cada
subjecte, la diversitat del grup classe, la importància d’experimentar i
sentir moltes emocions en diversos moments donats dintre del procés d’E-A.
És important que la tutora,
què els coneix sigui present en tot moment, al principi com a portadora de
coneixements i a continuació com a guia i mediadora.
Partint d’aquesta realitat
esmentada, podem parlar d’un aprenentatge significatiu ja que mitjançant la
relació de conceptes i experiències noves i conceptes previs hi ha un canvi
en els esquemes propis dels subjectes. Forment part del seu aprenentatge i de
la realitat en la qual viuen.
|
Procediments i
criteris d’avaluació
|
Es plantegen uns objectius
inicials. L’avaluació parteix de l’observació. S’avalua l’actitud de
l’individu, així com el seu procés i adaptació en la tipologia de
l’activitat.
S’avalua el procés no el
resultat. Tot resultat és únic i la diversitat d’aquests és l’objectiu
principal que es planteja en el moment inicial. .
Per altra part, s’avaluen
les relacions entre companys i el seguiment que s’ha realitzat, i es fa
també, una avaluació del vídeo final que s’ha realitzat en la segona
activitat.
|
Previsió de
temporització.
|
La temporalitat del curs és oberta, segons
l’assoliment de cada sessió.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario