martes, 19 de junio de 2012

MiniProjecte 2.3

DISSENY DE L'ACTIVITAT

En aquesta miniactivitat PAC2.3: Projecte final, he dissenyat una activitat d’aprenentatge significatiu en la qual intervenen les TIC i un docent amb la finalitat d’aprendre a mode d’investigació acció.

El títol d’aquesta activitat és: “Identifiquem, treballem les nostres emocions”.  Partim d’uncontext i una realitat d’aula on contínuament sorgeixen conflictes i rivalitats entre els membres, per això es treballa des de la individualitat de cadascú dels alumnes i prioritzant les emocions com a objecte d’estudi. 

Com a metodologia utilitzem un tipus de metodologia experimental i d’observació, ja que els alumnes i receptors de l’aprenentatge partiran d’uns continguts que a priori se’ls hi facilitarà, per després posar-ho en pràctica. És important doncs treballar a partir de la diversitat com a font d’enriquiment personal i col·lectiu.

Títol de l’activitat
“Identifiquem, treballem les nostres emocions”
Descripció dels agents personals i de la tecnologia mediadora
Aprenents: nens i nenes de cinquè de primària d’una escola Rural.
Mediadors: tutora de l’aula.
Tecnologia mediadora: Ordinador, càmera digital de fotos, programa moviemaker, projector.
Descripció, argument i tipus
Identificació i reconeixement d’emocions o estats d’ànims interconectant-ho amb les noves tecnologies. Tenir en compte la individualitat de cadascú dels alumnes i prioritzar les emocions com a objecte d’estudi. 
Com a metodologia utilitzem un tipus de metodologia experimental i d’observació, ja que els alumnes i receptors de l’aprenentatge partiran d’uns continguts que a priori se’ls hi facilitarà, per després posar-ho en pràctica. És precís tenir un coneixement de les emocions que podem tenir, així com també la realitat de cada individu. És important doncs treballar a partir de la diversitat com a font d’enriquiment personal i col·lectiu.

Plantejament del


Problema
Partim d’una realitat d’aula on contínuament sorgeixin conflictes i rivalitats entre els membres. La tutora i especialistes són conscients d’aquesta problemàtica en la dinàmica del grup. Això dificulta l’aprenentatge de les altres matèries.
El professorat de l’escola, juntament amb la psicopedagoga pensen que necessiten establir uns vincles com a grup, així com posar de manifest la part emocional com a eix transversal en el grup classe,per tant s’esdevé un nou repte: IDENTIFIQUEM, TREBALLEM LES EMOCIONS!!!
A partir d’aquí, diferenciem dos parts de la proposta i disseny d’activitat :
- En primer lloc identifiquem les emocions.
- En segon lloc, treballem aquestes emocions. 

Context de l’activitat
La realització de l’activitat de identifiquem les emocions es realitzarà a la sala d’ordinadors amb el projector i la de treballem les emocions, la podríem subdividir en dos parts. Primerament la treballaran els alumnes de manera lliure i en els espais que ells necessitin i finalment tornarem a l’aula d’ordinadors on es projectarà el vídeo final en el projector.

Característiques dels aprenents

Partim d’una realitat d’escola Rural.
Són 5 alumnes de quart de primària dintre d’un context d’aula de 12 alumnes (5 alumnes de 5è i 6 de sisè).
En aquest treball és imprescindible tenir en compte el context real de cada alumne. És important doncs que cadascun d’ells en sigui conscient dels límits i obstacles dels altres per tenir en compte les emocions i canalitzar-les.
Partim d’aquesta realitat:
-       La Paula, és una nena carinyosa i amb un bon nivell acadèmic. D’ençà uns 3 mesos enrrere està visquent la separació dels seus pares.
-       En Roger, és un nen dislèxic. Presenta dificultats d’aprenentatge i un alt grau d’inseguretat en si mateix.
-       La Claudia, és una nena molt seria, està pautada per uns forts límits familiars.
-       En Pol, a principi de curs va presenciar la mort del pare, això a nivell acadèmic i emocional es veu reflectit. Es mostra més rebel i amb poca predisposició a interactuar amb els companys.
-       La Janah, és una nena nouvingudda, no té assolida la llengua i es mostra molt reservada. Té problemes d’adaptació amb els altres companys.
És un grup força heterogeni, amb dificultats cognitives i emocionals. S’ha de treballar.
Competències (específiques i generals)
Competències a assolir:

Ø  Aprendre a aprendre.
Ø  Tractament de la informació i competència social.
Objectius específics:
Ø  Poder tenir en compte la individualitat de cadascun dels subjectes.
Ø  Establir vincles entre ells.
Ø  Treballar el context dels alumnes de manera grupal.
Objectius generals:
Ø  Adquirir principis  de col·laboració i pertinença a un grup.
Ø  Treballar la diversitat com a font d’enriquiment personal i col.lectiu.
Ø  Adquirir un millor coneixement de les pròpies emocions.
Ø  Identificar les emocions dels altres.
Ø  Desenvolupar l’habilitat de controlar les pròpies emocions.
Ø  Prevenir els efectes perjudicials de les emocions negatives.
Ø  Desenvolupar l’habilitat de generar emocions positives.
Ø  Desenvolupar una major competència emocional.
Continguts
Continguts conceptuals:
§  Què són les emocions?
§  .Tipus d’emocions (Dins les emocions primàries es troben la ràbia, la por, la pena, l'alegria, el fàstic i la sorpresa. Robert Plutchik hi afegeix l'acceptació i la curiositat. Algunes de les emocions secundàries són l'ansietat, l'avorriment, el ressentiment, la pietat, la confusió, la decepció, la vergonya, la gratitud, la culpabilitat, la nostàlgia, l'esperança, l'interès, la gelosia, la malenconia i l'admiració).
§  Funcionament del movieMaker.
 Continguts procedimentals:
§  Aplicació dels continguts conceptuals en un treball de Ntic, com és l’eina del MovieMaker.
§  Representació de situacions quotidianes a l’aula on es veuen reflectides les emocions dels companys.
Continguts actitudinals:
§  Millora la relació entre els companys.
§  Millora la dinàmica del grup.
§  Estableix vincles i empatia entre els membres del grup.
Previsió de la seqüència d’activitats i orientacions
1. Es realitza la primera activitat amb una temporalitat aproximadament de dos sessions d’una hora cadascuna. Es donaran els continguts conceptuals. Identifiquem les emocions: Què són les emocions, tipus d’emocions amb exemples de fotografies cercades de la xarxa. Funcionament del movieMaker. Sols usem dos sessions en aquesta primera etapa, perquè els alumnes de sisè ja tenen altes nocions del funcionament del moviMaker.
2. Es realitzarà la segona activitat, (les sessions són il.limitades).ja que es participa de forma més lliure i activa. En aquesta etapa TREBALLEM LES EMOCIONS: es pretén que s’estableixin els vincles entre companys, així com l’aflorament de diverses emocions que són reprimides. Estones de conversa, observacions i sentiment d’empatia. Els alumnes són participes del seu propi aprenentatge, on de la mateixa manera es senten lliures, motivats i amb interès per el procés d’E-A. Se’ls hi presenta un aprenentatge significatiu i de descoberta emocional, on ells són els veritables protagonistes del seu aprenentatge.
3. En una tercera etapa del treball de les emocions visualitzarem i donem molta importància al treball final dels 5 subjectes. Visualitzarem el recull final de MovieMaker, que els subjectes han realitzat partint de les emocions dels seus companys i de les seves. És important que surtin imatges i text dels seus companys. Han d’exterioritzar emocions. Cada treball és únic.
4. Una vegada visualitzats tots els vídeos s’obrirà un espai de conversa íntim.
Fonamentació psicopedagògica del disseny
Com a mode general, les TIC poden ajudar a pal·liar problemàtiques dintre de la dinàmica d’un grup. Intervenen en el procés i ajuden a millorar els conflictes que poden coexistir a l’aula.

Això requereix una primera etapa on s’aplicaran els continguts conceptuals de IDENTIFIQUEM LES EMOCIONS, per a posteriori donar pas a una segona etapa TREBALLEM LES EMOCIONS envers les TIC. S’ha de tenir en compte molts aspectes: la individualitat de cada subjecte, la diversitat del grup classe, la importància d’experimentar i sentir moltes emocions en diversos moments donats dintre del procés d’E-A.
És important que la tutora, què els coneix sigui present en tot moment, al principi com a portadora de coneixements i a continuació com a guia i mediadora.
Partint d’aquesta realitat esmentada, podem parlar d’un aprenentatge significatiu ja que mitjançant la relació de conceptes i experiències noves i conceptes previs hi ha un canvi en els esquemes propis dels subjectes. Forment part del seu aprenentatge i de la realitat en la qual viuen.
Procediments i criteris d’avaluació
Es plantegen uns objectius inicials. L’avaluació parteix de l’observació. S’avalua l’actitud de l’individu, així com el seu procés i adaptació en la tipologia de l’activitat.
S’avalua el procés no el resultat. Tot resultat és únic i la diversitat d’aquests és l’objectiu principal que es planteja en el moment inicial. .
Per altra part, s’avaluen les relacions entre companys i el seguiment que s’ha realitzat, i es fa també, una avaluació del vídeo final que s’ha realitzat en la segona activitat.
Previsió de temporització.
La temporalitat del curs és oberta, segons l’assoliment de cada sessió.

No hay comentarios:

Publicar un comentario