martes, 19 de junio de 2012

DESCRIPCIÓ DEL PROCÉS

Ens situem a una escola rural, davant d’una realitat d’aula on contínuament sorgeixin conflictes i rivalitats entre els membres. La tutora i especialistes són conscients d’aquesta problemàtica en la dinàmica del grup. Això dificulta l’aprenentatge de les altres matèries. El professorat de l’escola, juntament amb la psicopedagoga pensen que necessiten establir uns vincles com a grup, així com posar de manifest la part emocional com a eix transversal en el grup classe,per tant s’esdevé un nou treball de manera que es treballaran conjuntament les emocions amb les TIC. D’aquesta manera l’escola rural adapta les necessitats emocionals dels infants als avenços de la societat del s.XXI.

A partir d’aquest previ plantejament, el procés es divideix en tres fases:
- En primer lloc, FASE 1:  identifiquem les emocions.
- En segon lloc, FASE 2: treballem aquestes emocions. 
- En últim lloc, FASE 3: exposició final.

Amb aquestes dues fases, tal i com indica Jonassen intentem situar, estructuar i veure el nivell de dificultat de l’activitat, intentant donar solució a la problemàtica que coexisteix a l’aula. Com a descripció general de l’activitat, es planteja la Identificació i reconeixement d’emocions o estats d’ànims interconectant-ho amb les noves tecnologies. És important doncs, tenir en compte la individualitat de cadascú dels alumnes i prioritzar les emocions com a objecte d’estudi. 

Si parlem de la metodologia que utilitzem, ens basem en un tipus de metodologia experimental i d’observació, ja que els alumnes i receptors de l’aprenentatge partiran d’uns continguts que a priori se’ls hi facilitarà, per després posar-ho en pràctica. És precís tenir un coneixement de les emocions que podem tenir, així com també la realitat de cada individu. És important doncs treballar a partir de la diversitat com a font d’enriquiment personal i col·lectiu. Anem doncs, a descriure la primera part.

A la fase 1:
En aquesta fase es realitza la primera activitat, la de identifiquem les emocions. La temporalització és de dues sessions. Es donen els continguts conceptuals (Què són les emocions) i (Tipus d’emocions). S’obre un espai de debat amb aquesta temàtica on expressen emocions que han sentit en l’àmbit escolar. Canviem la distribució de l’aula per establir més vincles i proximitat entre els alumnes.

A posteriori expliquem de manera breu el funcionament del moviemaker i deixem estona lliure per cercar fotografíes relacionades amb les emocions esmentades. Es potencia el treball cooperatiu, s’ajuden entre ells en el funcionament del moviemaker i fan una petita pràctica utilitzant fotos d’amics.

A la fase 2:
En aquesta fase la participació és més lliure i més activa. S’afavoreixen més les relacions entre els companys i flueix la comunicació verbal i no verbal. En aquesta part, treballem les emocions. Hi ha estones de conversa, observacions i sentiment d’empatia. Els alumnes són participes del seu propi aprenentatge, on de la mateixa manera es senten lliures, motivats i amb interès per el procés d’E-A. Se’ls hi presenta un aprenentatge significatiu i de descoberta emocional, on ells són els veritables protagonistes del seu aprenentatge.

Finalment, a la fase 3:
Per acabar, observem i valorem resultats. Fins ara hem donat importància al procés, però en aquesta etapa es valora el resultat, tot és vàlid. Tot surt de dintre per lo tant, valorem el progrés personal. Visualitzarem el recull final de MovieMaker, que els subjectes han realitzat partint de les emocions dels seus companys i de les seves. És important que surtin imatges i text dels seus companys. Han d’exterioritzar emocions. Cada treball és únic. Una vegada visualitzats tots els vídeos s’obre un espai de conversa íntim.

No hay comentarios:

Publicar un comentario